EN GERGİN SAVAŞ SAHNESİ: Neden Başarılı?

2 dk


Hakkında en fazla film çekilen konu herhalde ikinci dünya savaşıdır. Şöyle göz ucuyla bile IMDb’de en iyi 100 filme 7 tane film görüyorum.

Ki bu listeye giremeyen daha bir dolu film vardır.

Ama bunlardan birisi özellikle savaş sahneleriyle çok çok öne çıkıyor.

Er Ryan’ı kurtarmakHatta, çekilmiş en iyi savaş sahnesi videomda aldığım en büyük itiraz da buradaydı. çoğu kişi “Er Ryan’ın ilk 20 dakikası daha gergindi” demişti.

Bende bu video’da bu konu üstünden gitmek istiyorum. Er Ryan filminin bu karaya çıkartma sahnesi, Neden çekilmiş en iyi sahnelerden biri.

İkinci olarak, neden en gergin savaş sahnesi?

Benim görebildiğim kadarıyla bunun iki sebebi var. Birincisi, yönetmenin kamerayı nasıl kullandığıyla ilgili, ikincisiyse senaryoyla alakalı. Hazırsanız başlayalım.

Bu sahneyi ilk izlediğinizde hemen göze çarpan özellik tabii ki kamera. Bazen üzerine kan sıçrıyor, bazen denizin içine girip çıkıyor, bazen de koşup bir kenarda siper alıyor.

Bunun ilk izlediğimde askerlerin ne hissettiğini bize göstermek için yapıldığını düşünmüştüm, ama sebebi biraz daha derinlerdeymiş. Spielberg bu filmi çekerken her şeyin gerçekçi olmasını istiyor. Bu yüzden, o zamanın gerçek fotoğraflarından faydalanmış. Ve bu fotoğrafları çeken adam Robert Capa, o zamanın en meşhur savaş fotoğrafçılarından birisi. Mesela, ispanya iç savaşını anlatan “bir askerin ölümü” fotoğrafı hala bu mesleğin baştacı sayılıyor.

(death of a loyalist soldier) Bu abimiz, 1944’de Normandiya çıkarmasına, yani bizzat bu savaşa da, katılarak o günü yaşamış ve o günden bize 6 tane fotoğraf bırakmış.

Ve bu fotoğrafların neden bu kadar etkileyici olduğunu anlatmak için şöyle diyor. “Eğer fotoğraflarınız yeterince güzel değilse, olaya yeterince yaklaşmamışsınızdır.” Ve bu filmde de bu öğütü dinlemişler Nasıl yapmışlar?

savaşa yaklaşmak için yönetmen hareketli ve sallanan bir kamera kullanmayı tercih etmiş.

Savaşlarda normalde geniş açıdan çekmak savaşın genel gidişatını çok daha iyi gösterir.

Hangi pozisyondan kim saldırılıyor, nerelerde açık var. Bunları daha iyi görebiliriz. Ama hikayeyi kişisel bir dramaya dökmek istediğinizde hareketli ve sallanan bir kamera kullanmak çok daha etkili.

Çünkü, bu savaşı kişisel seviyede yaşamamızı sağlıyor. Tıpkı bir şehre kuş bakışı bakmakla, sokaklarında gezmek gibi.

Sokakları gezdikçe orada yaşananları daha iyi tanıyoruz.

Aynısı, bu filmde de geçerli. Kamerayı yukarıdan koyduğumuzda, insanların ellerinin titrediğini veya askerlerin kustuğunu göremiyoruz. Ama bir savaş muhabiri gibi, en iyi açıyı yakalamak için uğraşan bir kamera, savaşın dehşetini bize daha iyi verebiliyor.

Kamera İzliyor, suda sallanıyor, diğer insanların acısını paylaşıyor: : Askerler kuma yatınca, kamera da yatıyor.Adamlar siper alınca siper alıyor. Yani, kamera bir savaş muhabirinin canını taşıyo gibi.

Özellikle captan’ın hafif bir buhran geçirdiği dakikalarda ekrana gelen her görüntü, bir savaş fotografı gibi. Hafif bulanık ve kaymış.


Beğendiniz mi? Arkadaşlarınızla Paylaşın!

Enver Kahvecioğlu
Burada film ve tarihle ilgili video makaleler ve incelemeler bulabilirsiniz.

0 Yorum

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir