EN ETKİLEYİCİ NOLAN SAHNESİ

Bütün Christopher Nolan filmleri içinde en sevdiğiniz sahne hangisi? Inception’ın en meşhur sahnesi mi ?

Interstellar’dan en üzücü sahnesi mi? Bu ikiside harika sahneler ama benim için en iyisi açık ara bu sahne.

Dark Knight’tan Joker’in sorgulandığı sahne. Geçenlerde oturdum, ve defalarca bu sahneyi tekrar tekrar izledim.

Anlamaya çalıştım neden bu sahne bu kadar çekici diye. Ve bir şey farkettim. Bu videonun konusu olucak şeyi. Sahnenin sonundaki müzik.

İlk başta normal gibi di mi?

Ekstra bir şey yok. Sadece müziği dinleyelim şimdi. Sürekli artan, gergin bir müzik. Ve burayı araştırmaya başladktan sonra resmen tavşan deliğini keşfettim. Bu video’da bu müziğin neden Joker için harika bir müzik olduğundan ve Hans Zimmer’in yaptığı bir ses hilesinden bahsedicem. Hazırsanız başlayalım.

Zimmer bestelerinde, bütün sahnenin veya filmin bir özetini vermeye çalışır genelde. Bu müzikte de aynısını yapmayı başarmış. Ama öncesinde Zimmer’ın kullandığı psikolojik bir hileyi ve bunun Dark Knight’ta nasıl kullanıldığına bakalım.

Hilemizin adı Shepard Tonu. Yöntemin adı bir psikoloğun, Roger Shepard’ın adından geliyor. Kısaca yöntem şı. Müziği bestelerken, birbirinin arasında sadece 1’er oktav olacak şekilde üç farklı ton kullanıyorlar. En tiz ses yükseldikçe kulağımız onu duyamıyacak hale geliyor.

Tıpkı şurdaki gibi. Ortanca ses ise sürekli bir şekilde duyulabilir halde. En bas ses ise ilk başta duyulmazken, bir süre sonra duyulabilir hale geliyor. Çok iyi ayarlandığı takdirde bu üç sesten ikisini sürekli aynı duyuyoruz. Ve beynimiz burada bize oyun oynuyor. Müzik sürekli yükseliyormuş gibi hissediyoruz. Tıpkı böyle.

Bu siteden bu sistemin nasıl çalıştığını deneyerek öğrenebilirsiniz.

Hans Zimmer bu tekniği kullanarak Nolan’ın filmlerine gerginlik katıyor. Bu sahnede Zimmer Shepard efektine çok benzer bir teknik kullanıyor. Bu müzik armoni, yani ses kanalından manuel olarak kademe kademe arttırmış. Ama Shepard’a çok benzer.

Ayrıca, Nolan’ın Shepard efektini çok çok daha iyi kullandığı sahneler de var.

Mesela Batman’in motoru BatPot, doğrudan bu efekti kullanıyor. Amaç ne peki? Sonsuza kadar, hiç vites değiştirmeden yükselen bir ses. Durdurulamaz bir güç gibi tıpkı. Bu efekti vermek için bu hileyi kullanıyor. Ama, bu teknik Dunkirk filminde mükemmele ulaştı.

Hatta senaryo birazda bu müzik tipi üstünden şekillenmiş. Bir röportajında Nolan diyor ki, filmi bu matematik prensiplerine göre özellikle besteledim. Yani, şunu diyor. Filmde üç farklı zaman var.

İlki bir hafta süren askerlerin hayatı, diğeri bir gün süren kaptan’ın hayatı ve sonuncusu da 1 saat süren Pilot’un hayatı. Bu üç farklı hikaye içerisinde sürekli zamandan zamana atlıyoruz. Ve bütün hikaye en sonunda denize “benzin” dökülen noktada kesişiyor.

Yani, filmin Climax’inde. Ama burada sadece az önce bahsettiğin Shepard Tonu’nu kullanmıyor. Burada, filmdeki üç farklı gerginliği aynı anda yansıtabilmek için. üç farklı Shepard tonu aynı anda kullanıyor.

Bu da Zimmer her zaman filmin konusunu müziğine aktarmaya çalıştığını en iyi gösteren şey. Kullanılan notaları merak edenler için, açıklamalar kısmında bir link bırakıyorum. Ama ikilinin müzikle yaptığı oyunlar bunlarla bitmiyor. Benim en beğendim filmi Inception’a bakalım şimdi. Hatırlıyorsunuzdur, rüyaya dalarken Edith Piaf’ın artık meşhur şarkısı çalıyor. Filmin konusu neydi, Rüyalarda zaman normal zamanlara göre daha yavaş akar.

Şimdi müziği yavaşlatalım, rüyaya giriyo gibi. Ve sonuç, Inception filminin soundtrack’i. Yani, Hans Zimmer abimiz, dehamız filmde olan her şeyi müzikle vermeyi başarıyor. Edith Piaf’ın şarkısını tıpkı zaman gibi yavaşlatarak, filmin bestesine ulaşıyoruz. Bu da bizi son konumuza getiriyor. Why So Serious soundtrack’i neden Joker’i çok güzel anlatan bir müzik

Yorumlar

POPÜLER HABERLER